Yes da er vi igang med semesteroppgaven!
Fikk den standen jeg ønsket meg, og er igang med måling:
Det mest tricky er å finne målene på standen, da jeg ikke har noen mennesker i noen av bildene jeg har funnet, som jeg kunne brukt som referansepunkt. Jeg har derimot funnet noen referansepunkter jeg kan bruke. Deriblandt stoler, og etter å ha målt mine egne, er de ca 850x500x500mm. Bordet har nok en tilnærmet normal høyde, som er ca 750mm. TVene henger høyt på veggen i forhold til hjemme i stuene til folk, men de henger nok ikke noe særlig over normal hodehøyde på en gjennomsnittlig person og toppen på TVene er da i området 1900-2000mm. I tillegg er det et nedsunket tak på den ene siden av standen, der det står en skranke som det naturlig kan stå en person bak. Taket der har spotter, men er forholdsvis lavt, så jeg regner det til å være ca 2200-2300mm med tanke på at det er spotter der. PC skjermene på bordet er nok ikke widescreen, men etter å ha målt min egen og sammenlignet med de på bildet, er bordet ca 700mm bredt. Med stolene under bordet som på bildet, har bordet + stoler en bredde på ca 1000-1200mm. Da får jeg en bredde på det ene rommet på ca 4000mm medregnet tykkelsen på veggene. Da de andre rommet virker hakket større, blir begge rommene derfor 9000mm. Har også tatt fiktive skritt i bildet, der man tar ett og ett skritt om gangen for å måle 1meter :)
Men alle bildene er tatt med en spesiell linse, så en vegg kan se lang ut på det ene bildet mens den er kort på et annet bilde. Bordet har jeg målt til ca 5000mm da en stol er 500mm bred x 6stk, og med luft mellom stolene samt skuffeseksjonen som nok er en ca 400-500mm er vi fort oppe i 5meter. Med luft på hver ende av bordet, pluss de flip-over stativene som er innelt i veggen, er vi oppe i 9000mm den veien også, altså 9x9meter. Høyden, med tanke på det nedfelte taket ved skranken, høyden på TVene samt tykkelsen på taket (og gulvet) er beregnet til ca 4000mm.
Noen snapshots fra Autocad:
Her brukte jeg dview kommandoen, og det fungerte sånn passelig.
Fikk det ikke helt til å matche med vinkelen oppe, mulig det kommer av måten referansebildet er tatt på.
Testet å sette opp primitiver i wireframe med de målene jeg hadde for hånd.
Rask skisse for å se om objektene krasjet med hverandre. Endret målene et par ganger til det så nogelunde bra ut.
Tegnet standen i 2D for å kontrollere målene jeg kom frem til. La inn tykkelsen på veggene og de 3 bordene.
Begynte å modellere 3D når jeg var fornøyd med målene. Veggene ble tegnet i top-view wireframe med 3D Box. Eleverte på Z aksen der det trengtes.
Om man sammenligner med referansebildet, har det en helt annen kameralinse enn dette bildet. Så modellen ser noe flatere ut enn på bildet. Men det skal vi trikse til etterhvert.
Dag 2 //
Da har jeg begynt å modellere objekter i standen.
Har laget bordet som skal stå sammen med stolene og den lille kommoden.
I tillegg er jeg nesten ferdig med dobbeltspotten. Grunnlaget for spotten er en spot fra SG-Armatur; Quadrat 7W LED, samt de spottene i referansebildet fra standen. Blir en salig blanding av de to.
Ramma til dobbeltspotten begynner å ta form.
Kommer til å lage denne som 3 objekter; ramme, fjær og pæreholder.
Jeg sløyfer selve strømtilkoblingen i første omgang, siden det bare er en ledning og en trafo. Siden jeg ikke har noen spesifike mål å gå etter, lager jeg alle objektene i samme tegning, og importerer de i separate dwg-er senere, for å enklere kunne sjekke at alt passer sammen.
Alt gikk greit uten noen utfordringer helt til jeg kom til fjæra..
Tenk at en sånn liten fjær skal være så innviklet å tegne! Utfordringen her var ikke, som man skulle tro, spiralen, den lagde jeg med Helix og Sweep, men den stanga var kranglete siden den blir gradvis elevert fra start til slutt.
Lagde først en Polyline, tok Fillet på hjørnene, og så Sweep, men da ble den jo ikke elevert. Så tok jeg Explode for å endre elevasjonen på Z-aksen til 1.5 på noen av vertexene, men da klarte jeg ikke å joine de med PEdit.
Lagde som man ser på bilde 2 en rekke med forslag, og endte opp med rette Splines, så Fillet, så Sweep, da satt den. Den har en elevasjon på 0 til 1.5 fra første vertex til siste vertex. Enden av stanga går inn i spiralåpningen.
Bordet kommer nok ikke inn på lista med de 10 objektene, ganske simpel konstruksjon som ikke gir så mange poeng :)
Dag 3 //
Gikk ganske radig idag, er så og si ferdig med dobbeltspotten. Valge en LED variant, og da er toppen på selve lyskilden noe annerledes enn de normale, som bruker halogen GU10 og G4 pærer som er med og bestemme formen på pæreholderen. På LED spottene er de erstattet med riller på toppen.
Noen bilder av progresjonen
Har også laget kommoden og flip-over stativet idag.
Ganske straight forward egentlig den kommoden, lagde den med 4 Box-sider og skuffefronter i Box med håndtak
Fillet på kantene får det hele til å se mer realistisk ut
Flip-over stativet måtte jeg bare gjette meg frem til i forhold til størrelse og design. Bestemte meg for en bredde, dybde og høyde og tok det derfra.
Dag 4 //
Laget stolen idag og begynt så smått å målsette i layout.
Under målsettingen fikk jeg meg noen overraskelser;
Noen av målene har desimaler!!! Hva kommer det av?
Jo..når man skal lage et objekt man ikke har alle mål på, og man står fritt til å velge utseende, så tar den kreative delen av hjernen over, og delen som passer på at målene stemmer, går og legger seg. Måtte derfor ta noen skritt tilbake i progresjonen og endre målene på de objektene som trengtes. Fant også ut at Helix kommandoen ikke lar seg målsette, så jeg måtte finne andre løsninger på å målsette denne på fjæra i spoten. Men da har jeg lært! :)
Dag 5 //
Idag har jeg sendt inn første mellomrapport og gjort meg ferdig med alle objektene samt målsetting av disse. Fant også to nyttige kommandoer i insertobj og txtexp. Insertobj er genial til å lime inn feks en logo i layouten, og txtexpl gjør om vanlig tekst til polylines, så ved videre bearbeiding med Trim og PushPull blir teksten 3D. Stusser litt over at jeg ikke har brukt leksjonene i større grad enn jeg har gjort. Trodde jeg ville gå tilbake i leksjonene for å få hjelp, men har ikke behøvd det hittil. Før idag...skal igang med Sheet Set.
En ting jeg ikke fikk til idag var følgende: På iMac skjermen, hadde jeg to Apple logoer. Logoen lagde jeg med Splines etter å ha satt inn logoen med insertobj.
Den foran var enkel å plassere, da forsiden av skjermen er flat. Men på baksiden er det kurvet. Å plassere en flat solid der, var ikke lett. Fant aldri ut hvordan jeg skal få logoen til å følge kurven. Men resultatet ble helt greit, det er snakk om noen millimeter og syntes såvidt på layouten, så jeg lot den være der.
Baksiden av skjermen lagde jeg med 2 lines, og en rotert arc. Så fikk jeg hjelp av Loft til å få kurven og la til en thickness på surfacen for å få den omgjort til solid.
Dag 6 //
Idag har jeg satt alle objektene inn i standen så den er så og si klar for import til Max.
Fant ut at logoen på siden av standen er på tysk, så 3D teksten min måtte lages på nytt da den var på engelsk. Gøy å se at alle målene stemmer med originalbildene. Satt inn to kameraer med samme utgangspunkt som referansebildene, så jeg fikk en dobbeltsjekk på plassering av TV, bord, stoler, logo på vegg osv. Tok en testimport til Max av en block for å se om layerne fungerte, at hver enkelt del kunne få separate materialer osv, hadde glemt hvordan det der fungerte, men det gikk fint.
Dag 7 //
Max time!!! Fy flate så gøy det var å se modellen i Max, " its aliiivve!"
Alt blir så realistisk i Max i forhold til Autocad, selv uten materialer.
Anyhow, så var det tid for lyssetting og materialer. Det jeg i utgangspunktet er usikker på er lyssettingen, så jeg får noe å bryne meg på her. Har kun hatt lyssetting i 1 modul, CAVm1, så føler meg fortsatt som en noob. Men det årner seg nok.
Begynte med å se på blockene mine, og om de lot seg motta materialer på en enkel og grei måte, stolen feks har jo 3 objekter, sete, ben og knotter, men alle fikk separate materialer uten å kny. Lettelse. Satt et flismateriale, blåfarge og hvitt på objektene for å teste. Det som overrasket meg var at alle objektene med samme blockreferanse fikk automatisk påført samme materiale, noe som er helt perfekt i dette tilfellet. Legg et materiale på ett sete, så får de andre 11 det samme!
Har totalt 35 spotter i standen min, så jeg gikk igang med å sette inn spotlys. Veldig greit å plassere siden spottene allerede er i taket, så det går på lystype, lumen, vinkel, styrke i utgangspunktet. Hadde dårlig erfaring i CAVm1 etter at jeg skrudde på Daylight, så jeg er noe usikker på om jeg skal ha det i denne modellen i det hele tatt. Prøver uten først, og legger inn 4 lys utenfor modellen for å belyse den utenfra. Har også self-illuminating lys på de 4 logoene.
Imorgen blir det å tweeke og endre vinkel og lysstyrke samt lystype på spottene, sette inn kameraer og testrendre et par hundre ganger ;P
Dag 8 //
Yes da er lyssetting vel igang. Har referansebildene på skjerm nummer 2 for å sammenligne og etterligne mest mulig det jeg er ute etter. Ikke så enkelt dette med lys. Skulle tro det bare er å vinkle de der det er mest logisk, men da må lysstyrken opp og varmen på lyset må endres og innimellom syntes ikke spottene så godt som jeg ønsker. Fant ut at spottene ikke avgir lys fra taket og ned selvsagt, kun objektene lyset treffer får lys, så jeg måtte legge inn lys så lyspærene skinner oppe i taket. Problemet med det var at de ga gjenskinn på veggen nesten helt oppe ved taket, så jeg tweeket de i det uendelige til jeg fant ut at det muligens var bedre å lage noen selvlysende objekter, for de gir ikke gjenskinn. Ting tar tid! Så begynte jeg å skulle treffe fargenyansen i referansebildet og brukte mye tid på det, til jeg fant ut at jeg strengt tatt kunne fikse på det i Photoshop, sålenge lysene er riktig stilt inn for å få de riktige skyggene. Føler jeg har truffet ganske riktig, selv om noen av skyggene ikke blir heeeelt riktige, og kameravinkelen måtte jeg også tweeke til jeg fant en jeg var fornøyd med. Er ikke 100% korrekt i forhold til referansebildene men close enough. Man må innse at nok er nok, kunne sikkert sitti i en uke bare og tweeket. Teksten på veggen var enklere å få til enn jeg trodde. Ganske rett frem egentlig. Kopierte en nederlandsk tekst fra hjemmesiden til Mosa, og la til de ordene jeg klarer å tyde fra referansebildet. Så vi får håpe ingen nederlendere leser hva det står der, for det henger ikke ihop.
Dag 9 //
Igang med rendering og mer tweeking av kameravinkel.
Hadde igjen å legge på materialer på Flip-over'en, men der møtte jeg på et problem: Jeg måtte legge på materialene på faces siden det er ulikt bilde på hver side av hver board. Det likte ikke Max noe særlig og hang seg opp. Det endte med at jeg måtte slette alle materialene jeg skulle legge på facene, og kun legge på ett materiale på alle facene. Da ble Max mer samarbeidsvillig.
Ikke helt i henhold til planen det der, men jeg vil heller gjøre meg ferdig med oppgaven, selv om det medfører å ofre alle materialene på boardsene. Er ikke så veldig avgjørende håper jeg.
Kameravinkel 1 og 2:
Dag 10 //
Da er første renderbilde rendret, av totalt 4.
Tok en test på 4 timer, men var ikke helt fornøyd så jeg satte igang en 9 timers natt rendering som ble bra. Kunne sikkert latt den gå i 9 timer til, men så mye tid har jeg ikke til rådighet da vi skal ha totalt 4 bilder pluss animasjonen.
Denne dagen gikk til å redigere renderbildet i photoshop, samt ferdigstille alle kameravinklene for renderbilde 3 og 4. Kamera 4 valgte jeg å vise standen utenfra, men var ikke fornøyd med lyset Daylight systemet gav. Ja jeg skrudde på Daylight! Er jo her for å lære :) Derfor satte jeg opp en mørk bakgrunn for å få lyseffektene jeg var ute etter. Tenker å bruke den scenen i animasjonen også.
Her er renderbilde 1, med referansebildet mitt, og redigert i Photoshop
Referansebilde |
Render |
Render etterbehandlet i Photoshop |
Dag 11 //
Har idag photoshoppet de to nye renderbildene, og laget animasjonen.
Animasjonen ble på 201 frames, 12 sekunder på 15 fps. Jeg skal på jobb i kveld, så jeg satte igang renderingen av animasjonen allerede ca klokken 15, og med 5 minutter pr frame, tar den 16 timer. Det som gjenstår er å lage avslutningsrapport, videopresentasjon og å rendre det siste bildet på 2400x1200.
Den ene bildet gjorde jeg så likt som referansebildet om mulig, mens det andre lagde jeg min egen variant av utvendig, med en mørk bakgrunn.
Alle renderbildene har fått stå og godgjøre seg i 9 timer.
Referansebilde |
Render |
Render etterbehandlet i Photoshop |
Utvendig view, render |
Utvendig view, Photoshop |
Dag 12 //
Da begynner det virkelig å nærme seg ferdigstilling. Animasjonen er ferdig rendret inatt, den fikk stå i 16 timer. Kvaliteten ble overraskende lav syntes jeg, men det er mulig det kommer av at jeg er vant til å se på 9 timers rendre av kun 1 frame, og når hver frame i filmen er på 5 minutter, sier det seg selv.
Idag har jeg skrevet avslutningsrapporten, samt laget videopresentasjonen. Har også gått over mappene mine og trippelsjekket at alt er i tipp topp stand. DWFene lagde jeg også idag og samlet DWGene med eTransmit. Det siste renderbildet på 2400x1600 skal få rendre inatt, og når det er ferdig er det bare å levere! :)
Videopresentasjonen:
Dag 13 //
Inatt har det siste renderbildet blitt ferdig, så jeg tok dette inn i Photoshop for å leke med det. Hadde ganske god til da dette var det siste jeg skulle gjøre, så jeg brukte en times tid i Photoshop. La på en bakgrunn som passet til perspektivet, endret fargetonen på det til grå, og tweeket litt på eksponeringen og gråtonene. La også inn siluettmannen som står og titter inn i standen.
Har vært en hell of a ride denne oppgaven, gøy gøy gøy!
Da setter jeg en strek her, vi er ved veis ende, og neste uke er vi igang med neste oppgave. Until then. Tata.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar