Photoshop //
Fredag 07.12.12
Nå er vi igang med første uka av Photoshop i kombinasjon med MAX.
Vi skal ta en CAD hus, lage våre egne teksturer og legge på huset.
Denne uka har jeg tatt egne bilder for å bruke til texture maps.
Gress var en av mapsene vi skulle lage av et foto, men ute er det snø..
Derfor; løsningsorientert som jeg er (host host) tok jeg bilde av teppet i stua og brukte det som utgangspunkt for videre modellering i Photoshop:
Så la jeg på farger, Clone stamp, Burn og Dodge Tool,
samt laget en bumpmap
Ved første import til Max var det langt fra sømløst,
som bildet under viser. Måtte gå tilbake og klone mer og lysne det
Litt mindre sømløst i Photoshop fører til at det ser mindre ekte ut,
men da er det muligens mer vanlig å lage sitt eget gress
i Max som gjør at det står mer opp og blir 3D
Panel fra soverommet med bump:
Et tre og en høne(..) med Alpha mask
Etter å ha laget foilages av mennesker, tre og dyr, samt ferdigstilt teksturene, var det på tide å sette på lyssetting i MAX. Utfordringen da var å finne et bakgrunnsbilde som jeg kunne sette sollyset etter i MAX. Jeg hadde ingen personlige bilder i mitt fotobibliotek som jeg følte passet inn, så jeg valgte å google. Det er utrolig mange fine bilder å velge blant, men det tok tid å finne et som passet som hånd i hanske til scenen min fra MAX. Jeg stilte så sollyset mitt til jeg følte at det traff og rendret.Det skal også nevnes at det tok tid å finne et Cameraview jeg ble fornøyd med, ble en del testrendere før viewen satt :)
Her er bakgrunnsbildet, huset i CAD og huset uten bakgrunn i photoshop, brukte Magic Eraser Tool til å fjerne bakgrunnen fra renderbildet og limte inn bakgrunnsbildet på et eget layer.
Her er bakgrunnen på plass
Ferdig ferdig med mennesker og treet. Føler jeg traff greit med skyggene på menneskene og treet. Brukte skyggene ved hekken og endeveggen som referansepunkter. Brukte lang tid på å finne bakgrunnsbildet, men syntes det betalte seg da huset med plenen rundt ligger godt i forgrunnen uten at det ser veldig kunstig ut. Overgangene fra huset til bakgrunnen gikk forholdsvis greit. Brukte litt Burn Tool og litt Blur. Endret ikke på fargene på bildet i det hele tatt siden det passer bra inn. Treet endret jeg farge o.l på for å matche fargene i bildet forøvrig. Menneskene gjorde jeg sorte og gikk ned på Opacity til 60% for å ikke ta for mye oppmerksomhet fra huset.
Mandag 10.12.12
På tide å begynne med innleveringen. Følte meg veldig komfortabel med kollasjen i Photoshop, og skulle til å lage kollasje i Max.
Den største forskjellen, etter min mening, er at alt ser veldig falskt ut i Max.
Joda, man får automatisk skygge i Max kontra Photoshop, men det er vel muligens den eneste fordelen jeg fant. Bakgrunnsbildet fikk en annen fargetone enn resten av scenen, foilagen, som forøvrig er 2D, får en hvit tint i kontorene og fargene generelt er all-over-the-place.
Ferdig resultat fra Max, fargene på foilagene og bakgrunnen er duse og nesten tåkete, mens huset har en helt annen tone.
Tirsdag 11.12.12 - Omgangssyken tok meg, lå i senga hele tirsdagen.
Onsdag 12.12.12
Kollasjen i Photoshop:
Mye enklere å få bakgrunnen til å gli sammen med renderbildet fra Max i Photoshop. Syntes kanskje himmelen er litt for blå i dette bildet.
Vi skulle også forbedre ett av renderbildene fra forrige oppgave i Photoshop.
Trodde ikke renderbilet mitt var SÅÅ mørkt, men joda..
Før øverst, og etter underst, endret fargene, lysnet og korrigerte skygger og exposure
Video med progresjonen i modulen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar