Dag 1 //
Inspirasjon til utseende på bygget hentet vi fra Vikinghytter.no, modellen som har navn Blåtann 1010. Denne passer inn i den formen vi har sett for oss, med en 20fots container som utgjør 1/4 av huset.
Vi startet med å laste ned en 20 fots container i en DWG fil fra nettet.
Det viste seg at denne ikke ville importeres i Revit fra AutoCAD, så vi fant derfor en 40 fots container i RVT format som vi la inn som en famile i Revit.
DWG varianten til testing i MAX |
Denne ser dog noe annerledes ut enn det vi ville, den DWG containeren ser adskillig bedre ut i våre øyne, i tillegg har den de layersene vi er ute etter når det kommer til animering av denne i MAXDesign.
RVT containeren her i 40 fot |
Vi bestemte oss for å bygge huset rundt den RVT filen, men endret målene på den så den skulle bli 20 fot, og ikke 40. Vi kommer til å erstatte den containeren med DWG containeren når tiden for å importere i MAX kommer.
RVT containeren kom dessuten i fot, så det tok ikke lang tid å endre størrelsen på den, men vi måtte prøve og feile en del da dette er helt nytt for oss. Vi måtte også hule ut containeren i Revit da denne var en stor Solid, dvs uten definerte innervegger.
Måten vi jobber på i starten er at en av oss modellerer mens den andre ser på i Skype. På denne måten får vi begge bidratt med innspill i forhold til oppbygning av modellen, vi lærer av hverandre, samt at vi kommer med spørsmål og løsninger på utfordringer fortløpende. Vi ser at det er selve oppbyggingen av huset som er viktigst i dette prosjektet, og at vi begge er delaktige i dette.
Vi har idag kommet overraskende langt med modelleringen.
Arbeidet har omhandlet flere aspekter, feks hvordan inkorporere containeren i bygget men samtidig få plass til alle elementene inn i den.
Vi har tenkt at sideveggene til containeren skal bli terrassegulv og gulv i 1 etg, dvs at de kan legges ned og brukes, kontra å bruke de som innervegger, for huset blir ikke så stort, og vi ville unngå for mange innervegger.
Gulvet i containeren blir halvparten av gulvet i 1 etg, og taket utgjør 1/2 taket i 1 etg samt 1/2 gulvet i 2 etg. På denne måten slipper vi å bruke nye materialer som ville opptatt plass inni containeren. Veggene blir delt mellom 1 og 2 etg for å få de størrelsene vi er ute etter. Vi har også 4 søyler, samt 4 bærebjelker og trapp. I tillegg kommer dører og vinduer.
Vi begynte å sette opp en grid, og fant høydene vi ville ha på etasjene.
Så formet vi en vegg som passet inn i prosjektet og begynte å tegne etter griden.
Elevation-testing |
1 etg tar form 3D view |
Satte inn bjelker for å holde gulvet i 2 etg |
Huset begynner å ta form |
Dag 2 //
Idag har vi regnet litt på tykkelsen på veggene og gulvene samt bjelkene.
Alle delene MÅ få plass inni containeren, hvis ikke er poenget med et ferdighus levert i en container borte. Vi tok med i beregningen, at gulvet, taket og veggene på containeren har en viss tykkelse. Dise målene fant vi ved å fjerne veggene i DWG containeren i AutoCAD og målte det vi trengte å måle. Da satt vi igjen med maks høyde og maks bredde alle komponentene kunne utgjøre tilsammen. Vi måtte endre målene på ytterveggene da de ikke fikk plass, men det var like greit for de vi hadde brukt var hele 325mm. Vi endret til 225mm. Taket var en utfordring da dette normalt sett ligger oppå veggene, men i vårt tilfelle hadde det ikke fått plass i containeren. Vi gjorde derfor en annen vri: himlingen i 2 etg ble senket, og yttertaket la vi nedi formen på ytterveggene.
Vi delte samtidig taket i to deler. Takhøyden i soverommene er noe lavere enn i resten av huset pga at høyden på containeren er høyere enn taket ved siden av, men utgjør 1900mm så de fleste kan stå oppreist, og det er heller ikke et stort problem sålenge det er kun soverommene. Dette måtte vi endre på siden ytterveggene ble for høye til å passe inn i containeren. Alle bjelkene søylene er jo ikke så høye i dybdemål, så de opptar kun 1 "plass" i containeren da de kan stables oppå hverandre.
Section 1 |
Section 2 |
Videre har vi kontrollert huset ved hjelp av to section views, for å forsikre oss om at alle veggene ligger oppå gulvene og ikke ned i gulvet. Trappa har vi gjort noe mindre, og vi lagde hull i den ene containerveggen for å kunne se ut av vinduet.
Dag 3 //
Tid for import til Max og lyssette, lage kameraet samt legge på materialer.
Det er alltid gøy å se modellen i Max, man får ikke helt den samme 3D effekten i Revit. Jeg la på noen lyse materialer før jeg begynte med lysene. Vi oppdaget også noen feil med modellen når vi så den i Max. Etter at vi hadde gjort veggene tynnere, så hadde feks bjelkene i taket i 1 etg sluppet seg fri fra veggene. Vi endret tegningen i Revit, og i Max la jeg på en stretch på bjelkene (ja man kan også oppdatere linken :)) og strakk de til de traff veggene de skulle treffe. Jeg satt inn 10 lys i 1 etg og 14 lys i 2 etg. Grunnen til at jeg la inn så mange er at jeg ønsket lyseffekt fra spotlysene selv med dagslys som kommer inn av vinduene, og med de lysene jeg gikk for måtte jeg opp i noen flere enn hva som hadde vært nødvendig om det skulle vært en innendørsscene i kveldslys. Når/Om vi skal rendre i kveldslys gjemmer jeg bare noen av lysene.
Jeg la også inn noen discer med self illuminating materiale for å få spotter i taket. Endret også på Exposure Control, til Indoor Daylight.
Wireframe av modellen, satte inn en kjøkkenmodul fra CADm5 |
Begynte med enkle materialer |
Testrender 1 |
Bærebjelkene lå ikke lenger inntill veggen |
La på en Stretch og dro de inntil |
Sånn skal de ligge |
Testrender 2 etg |
Testrender 1 etg |
Etter å ha fått på plass lysene lagde jeg flere materialer. Har brukt 24 av 24 material-slots hittil, mulig det kommer flere også.. Renderingen går foreløpig ganske kjapt, prøver å unngå verstingmaterialene til det nærmer seg ferdigrendering. Kjøkkenmodulen fra CADm5 manglet kran så jeg lagde en kran i Max. Veeeeldig lett å gå seg vill og leke seg med feks krana, selv om jeg ikke hadde lagt på materialet på ytterveggen ennå :) Men men, vi ligger godt an tidsmessig så litt lek må vi unne oss!
Kran med varmt og kaldtvann |
La til slutt inn gummiringmarkører for varmt og kaldt vann |
På slutten av dagen prøvde jeg meg med et nytt materiale for den ytre kledningen. Mapen var noe av det vi var ute etter, men det ble av en eller annen grunn veeeldig glossy, selv med alle verdiene på et minimum.
Så fant jeg etterhvert grunnen til det; jeg hadde ikke endret på Exposure Control til Outdoor, den stod fortsatt på Indoor fra innescenen! Men når jeg endret på den, ble materialet veldig tåkete.
Dette resultatet oppfyller på langt nær kravene vi var ute etter, så jeg begynte å tenke i andre baner. Kjørte en rendertest på andre materialer, påført bokser på 1x1x1m. Endte opp med et lysere materiale som ser mye mer realistisk ut.
Dag 4 //
Animasjonen er nå igang, Jørgen har idag begynt på den, og fikk filen jeg hadde med materialer og lys. Vi vet ikke helt ennå om vi vil ha animasjonen med materialer, eller om vi kun skal ha den med nøytrale farger. Time will tell. Vi har delt skjerm en del idag for å få animasjonen dit vi ville.
Jeg har også jobbet videre med DWG containeren idag, lagt på noe flere layers og delt opp elementene, dvs dørene og sideveggene slik at vi får de til å rotere i animasjonen. Jeg la også på en Schenker logo som følger de rillene som sånne containere har på sideveggene. Prøvde en del ulike metoder, men den jeg endte opp med var å lage et materiale av logoen og la den på sideveggene. Alle andre metoder jeg prøvde failet. Jeg har også begynt på en bakgrunnsscene til animasjonen, tanken er da at scenen skal være ferdig når animasjonen er ferdig og at disse filene kan merges sammen. Her har jeg prøvd meg frem med Ambient Occlusion og diverse lys for å få en rolig og myk bakgrunn.
Skiller dørene fra hverandre ved å tilegne de nye layers |
Ferdig med layersene og klar for Max |
Testrender |
Testrender |
Testrender |
Logo funnet på nettet og bearbeidet |
Dag 5 //
Dagen har gått med til å ferdiggjøre animasjonen og finne korrekte renderinnstillinger. Ikke bare bare å lage en så lang animasjon som vi har, den er på hele 1000 frames og det innebærer lang rendertid. Utfordringen da var å finne gode renderinnstillinger uten å gå på bekostning av kvaliteten.
Vi tok testrendere av enkle frames, med elementer av skygge, materialer, og lys så vi fikk en pekepinn på hvor lang tid renderingen ville ta totalt sett.
Vi endte opp med 2 min pr frame x 1001, dvs 30 timer rendering.
Denne blir satt på ikveld og må da stå et helt døgn pluss 6 timer og bør da være ferdig onsdag morgen. Spennende! :)
Dag 6 //
Igår, før jeg startet renderingen, sendte jeg fila med stillbildekameraer til Jørgen så han skulle holde på med disse mens min maskin rendret animasjonen. Vi diskuterte settingen på kameraene og vi la til flere kameraer for flere renderbilder og vinkler. Alt via Skype, Skype fungerer fint til samarbeidsprosjekter må jeg si. Renderne tar ikke så lang tid pr bilde med mentalray, så vi tok oss tid til å endre på ting ettersom vi fant "feil" ved de vi hadde rendret ut. Forholdsvis rolig dag idag. Renderingen av animasjonen ruller og går, men det tar nok mye mer enn 30 timer som vi så for oss. Det er fortsatt 17 timer igjen! Noen av framsene tar litt lenger tid enn 2 minutter, så da baller tiden på seg. Ser allerede noen elementer som ikke ser så bra ut, dvs noen av materialene blir hvite og pixlete, ikke bra, men spørs om vi har tid til å gjøre om.
Dag 7 //
Animasjonen blir ferdig iløpet av dagen idag, selv om den igrunn skulle vært ferdig fra morningen av. Personlig har jeg pådratt meg feber og vond hals, kan ikke huske sist jeg var syk, men til alt hell er det min maskin som rendrer animasjonen og er derfor låst til det. Jørgen er derfor den som ferdigstiller renderbildene i PS og alt det innebærer. Jeg får resultatene pr Skype og så diskuterer vi om det er det vi er ute etter eller ikke. Imorgen lager vi avslutningsrapport og videopresentasjon og titter på animasjonen. Mulig vi bør rendre en til iløpet av helgen, men da bør vi nok dele animasjonen i to, og rendre halve hver om det går. Da disse skal inn i videopresentasjonen kan vi bare sette de etter hverandre. Men den som er ferdig ikveld blir uansett levert på fredag.
Dag 8 //
Idag har gått med til å lage avslutningsrapport. Vi hadde regnet inn denne dagen som en heldags, men siden vi ligger ganske bra an i forhold til tidsplanen gjør vi oss ferdig med avslutningsrapporten og tar en tidlig kveld. Det er jo fridag idag tross alt, himmelspretten! For min del løper barna rundt meg og vil at jeg skal være med ut og leke i regnet ;)
Vi lager den i Powerpoint og Jørgen ser på og kommer med innspill via skjermdeling i Skype.
Forsiden av rapporten |
Dag 9 //
Dagen for innlevering og videopresentasjon har kommet.
Her er videopresentasjonen:
Presentasjonsbilde |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar