Dag 1 //
Vi skal her lage animasjon av standen, og hvordan denne blir satt sammen fra scratch. Vi begynner "bakerst" i animasjonen og jobber oss bakover i tid for å ende opp med en tom scene i starten, og en komplett på slutten av animasjonen.
Jeg startet med å finne hvilke objekter som hang sammen fra Autocad filen, som igjen henger sammen i Max filen. Så linket jeg objekter sammen så de skulle følge bevegelsene til hverandre gjennom animasjonen. Brukte litt tid på dette da det er viktig at alle disse tingene oppfører seg som jeg vil før jeg begynner å flytte objekter ut av scenen. Når dette var på plass begynte jeg med selve animeringene. Begynte å flytte objektene i logisk rekkefølge, feks at taket løfter seg før veggene, og at veggene er ute av scenen før stolene gjør sin inntreden for å ikke krasje med veggene osv. Det var en gruppe med vegger jeg ideelt sett skulle sett bevege seg vegg for vegg istedenfor hele blokken samtidig, men det henger vel sammen med layeret de tilhører eller noe.
Fikk det til å fungere bra selv om de sitter sammen, la på en stretch så de strekker seg på vei ned til gulvet, og buler ut når de treffer gulvet, for så å finne sin normale form til slutt.
Vanlig |
Stretch, veggene blir høyere og smalere |
Stretch motsatt vei, veggene buler ut |
Gjorde den samme simuleringen med bordet
Vanlig |
Stretch, bordet blir høyere |
Omvendt stretch så bordet buler litt ut |
Så gjør spottene sitt inntog, taket blir senket samtidig som spottene flyr inn fra venstrekant av bildet.
Taket senkes |
Spottene flyr inn som små Star Wars skip |
Taket og spottene på plass |
Videre skal jeg testrendre singelframes for å få ned rendertiden noe for mest mulig kvalitet for minst mulig tid.
Dag 2 //
Da animasjonen bare er på 12 sekunder, og det faktum at jeg har mange elementer som skal inn i scenen, må jeg begrense meg i forhold til hvor mye som skal skje samtidig. Den må bli ryddig, men man må nok se den flere ganger for å få med seg alt uansett. Har lagt inn noen effekter som stretch osv, men har ikke overdrevet av den enkle grunn at animasjonen kun er 12 sekunder og en oppløsning på 320 x 240 som beskrevet i oppgaven.
Har satt inn lokomotivet idag, var litt klønete da det endret posisjon når jeg flyttet modellen fra nullpunktet til der jeg ville ha det plassert. Men fant ut av det etterhvert. Har også lekt litt med materialer på lokomotivet.
Testrender på 3 minutter |
Siden jeg har god tid skal jeg rendre resultatet med 4 eller 5 minutter pr frame, så blir resultatet optimalt. Med 171 frames tar det ca 14.5 timer å rendre.
Dag 3 //
Da er filmen ferdig rendret! Er noe forundret over kvaliteten på den, den har tross alt stått i nesten 15 timer, men er ikke helt den kvaliteten jeg var ute etter alikevel. Mulig det er pga at scenen er veldig lys i utgangspunktet, samt at kameraet har en viss avstand fra standen og toget, som tar bort noe av fokuset man finner igjen i closeups. Tok jo flere testrendringer, og som man kan se under dag 2, ble close up renderingen av toget adskillig mer detaljert selv med 2 minutter kortere render tid. Kunne kanskje, sett i ettertid, flyttet kameraet ned til toget så man får sett det i close up mot slutten av animasjonen for å få kvaliteten opp, men da går man glipp av deler av animeringen av standen..
Mulig jeg kommer til å rendre en ny versjon med høyere oppløsning og legger den i tilfelle ut i ettertid. :)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar